Ansvarsfull budget för 2023

Onsdag 30 november 2022

Trots extrema ekonomiska utmaningar de kommande två åren klara Sigtuna kommun av att upprätthålla nivån i verksamheterna och fortsätta de omfattande reformarbeten som redan satts igång. Detta tack vare det långsiktiga och systematiska arbete kommunledningen genomfört med att få ordning på kommunens ekonomi de senaste åren.

Sigtuna kommun står inför mycket stora ekonomiska utmaningar de kommande två åren. Bara för 2023 kommer kostnaderna för el, livsmedel, ökade räntor och avskrivningar på våra lån, ett nytt pensionssystem och så vidare öka med nästan 170 miljoner kronor.

Så kraftiga kostnadsökningar riskerar att få mycket negativa konsekvenser för kommunens olika verksamheter om man inte har en stabil ekonomisk grund att stå på. Det långsiktiga och systematiska arbete kommunledningen (Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Samling för Sigtuna) genomfört under föregående mandatperiod gör nu att Sigtuna kommun inte behöver dra i nödbromsen och till exempel börja avskeda personal för att få ekonomin att gå ihop.

Det är väldigt tillfredsställande att vi i ett så extremt utmanande ekonomiskt läge kan låta redan igångsatta, stora, reformarbeten fortsätta i oförminskad takt och dessutom tillföra verksamheterna drygt 50 miljoner kronor. Det är ett direkt resultat av det hårda arbete vi lagt ner på att sanera den dåliga kommunala ekonomi vi ärvde när vi tog över styret av kommunen efter valet 2018. Vi klarar nu av att hantera de enorma kostnadsökningarna vi ser för 2023. Det hade vi inte gjort för fem år sedan, säger kommunledningen i ett gemensamt uttalande.

I budget för 2023 tillförs till exempel skola och förskola drygt 28 miljoner, äldreomsorgen nästan 11 miljoner och Individ- och familjeomsorgen 14 miljoner. Dessutom fortsätter arbetet med de större reformerna som Kvalitetslyftet inom äldreomsorgen, Serviceresan, Samhällsbyggnadslyftet, Trygghetsarbetet, Näringslivslyftet och Skolutvecklingsprogrammet.

Huvudåtgärderna för att möta de ekonomiska utmaningarna är i korthet:

• Att utnyttja del av den ekonomiska buffert som byggts upp de senaste åren
  • Att effektivisera organisationen med 1%
  • Dra ner på de planerade investeringarna
  • Att inte starta upp helt nya, stora reformer men att låta redan igångsatta reformer få fortsätta

UNDERSKRIFTER

Olov Holst (M)