Alla barn har tillgång till sommarfritids

Onsdag 23 maj 2018

Pernilla Bergqvist
Pernilla Bergqvist (L)

Alla barn har rätt till en bra start i livet. Ett barns uppväxt är avgörande för resten av livet och därför är det viktigt att barns rättigheter värnas. Som ledamot i en politisk styrgrupp för barnrättsarbetet har jag varit med om att arbeta fram en lokal handlingsplan för att stärka barns rättigheter. Syftet är att införa barnkonventionen i praktiken och få en god grund att stå på inför att konventionen förväntas bli lag 2020.

När vi skulle anta planen i kommunfullmäktige yrkade Sverigedemokraterna bifall till planen, men var trots det kritiska och gnälliga till barnkonventionen och planen. Trots detta kom de inte med ett enda konkret förslag på ändringar eller tillägg. Det är lite så SD arbetar. Det är mest gnäll men ingen verkstad. Det kan vara värt att hålla i minnet att de aldrig lagt en egen skuggbudget med siffror under alla sina år i opposition, trots att de är ett parti som får mer partistöd och administrativt stöd än de flest andra partier i kommunen. Man kan undra vad de gör för sina pengar?

När det gäller Rävsta sommarfritids står det klart att SD inte kollat upp fakta ordentligt, kanske är det inte så viktigt för dem? För det första har alla barn tillgång till sommarfritids, däremot kan alla inte vara på plats samtidigt på samma ställe. Förvaltningens analys har visat att de i år kan garantera säkerheten och kvaliteten på Rävsta för max 200 barn i veckan. SD tycker att vi mobbar och kränker barn för att vi tar hänsyn till detta. Det är obegripligt. Jag kallar det för att ta ansvar för barnens trygghet. Det är tråkigt att alla inte får plats men de barn som är kvar på hemmaplan kommer också få sommarfritids med naturvistelser och utflykter. Hade SD gjort ordentlig research skulle de veta att det även tidigare år varit som så att alla skolor inte varit på Rävsta och att skolor i de socioekonomiskt svagare områden alltid har prioriterats och haft flest vistelseveckor. Till kommand  år kommer vi göra en analys av utfallet för årets sommarfritids för att se hur vi på bästa sätt kan erbjuda skolorna fritidsvistelse på Rävsta.

Pernilla Bergqvist, (L)

Ordförande i barn- och ungdomsnämnden