Insändare: Vi ska minska hedersrelaterat våld i Sigtuna kommun.

Onsdag 28 november 2018

Pernilla Bergqvist (L). Foto: Rosie Alm

Idag lever många flickor och pojkar i Sverige i något slags hedersförtryck och våld. Några kommuner som till exempel Uppsala har gjort kartläggningar som visar att två tredjedelar av utrikesfödda flickor i årskurs nio uppgav att de inte fick bestämma vem de skulle gifta sig med och i Malmö 2018 uppgav 13% av eleverna att de lever med oskulds- och våldsnormer. Hur stort mörkertalet är vet vi inte.

Därför beslutade barn- och ungdomsnämnden att det skulle genomföras åtgärder för att motverka hedersrelaterat våld och förtryck. Med hjälp av barn- och elevhälsan har det tagits fram en tydlig och konkret handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck som vi med stor glädje antagit i nämnden den 27 november. Det är en gedigen och konkret handlingsplan som Origo, Sveriges första resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck, uppmärksammat och till och med vill använda som arbetsmaterial för sin verksamhet.

Vi vet att hedersförtryck inte bara handlar om mord och våld, utan också om begränsningar av personlig frihet, tvångsäktenskap och könsstympningar som är en del av hederskulturen. Det centrala i hedersnormen är kontrollen av barn och ungas frihet och sexualitet som kontrollerar hela familjers och släkters så kallade heder. Kontrollen innebär ofta ingrepp i barnets livsutrymme och kan sträcka sig från former av begränsningar som berör klädval, socialt umgänge och rörelsefrihet till livsval som utbildning, jobb och giftermål. Homo- och bisexuella och personer med könsöverskridande identitet kan uppleva att de kontrolleras och hotas för att de svärtar ner familjens heder. Personer med funktionsnedsättning är en annan extra utsatt grupp som utsätts för tvångsäktenskap, stora frihetsbegränsningar och inte sällan misshandel. Därför kommer vi även att göra en lokal kartläggning som undersöker barn och ungas livsutrymme i Sigtuna kommun.

Vi måste göra mer för de som lever i riskzonen för denna ofrihet och visa att samhället står på de utsattas sida. Ingen ska behöva växa upp under den falska föreställningen att någon kan bestämma över ens kropp, vem man ska gifta sig med eller andra både viktiga och mindre viktiga livsval.

Vi är stolta över handlingsplanen och hoppas att vi med hjälp av den kan upptäcka och uppmärksamma fler barn och unga som lever under hedersförtryck. För alla barn och unga i Sverige har rätt att känna sig trygga och göra egna fria livsval, drömma om framtiden och uppnå sin fulla potential.

Publicerad i Sigtunabygden, 2018-11-28, länk här.
Publicerad i Märsta.nu, 2018-11-28, länk här.