Vår gruppledare kommenterar Tidöavtalet

Pressklipp

Torsdag 20 oktober 2022

Märsta.nu publicerar en kommentar från vår gruppledare Pernilla Bergqvist angående Tidöavtalet

Läs hela hennes kommentar här nedan:

Vi har nu en liberal borgerlig regering, precis som vi lovade att arbeta för i valrörelsen. Jag är glad över de välbehövliga satsningar och liberala reformer som finns i Tidöavtalet, inte minst på skolområdet. Det gäller till exempel satsningar på fler speciallärare och särskilda undervisningsgrupper, fler spetsklasser, tryggare skolmiljöer, jourskolor/akutskolor till särskilt våldsamma elever, översyn av sekretessregler för att möjliggöra information mellan skola, socialtjänst och polis, ny friskolelag, ny statlig styrning av skolpengen, förbättrad arbetsmiljö för lärare, satsning på läroböcker och andra läromedel, en bred reformför att förbättra elevhälsan, utökad lovskola, ökade resurser för att motverka hedersrelaterat förtryck  och kränkningar på grund av kön, sexuell läggning eller könsidentitet. Läsning, litterära texter och läsförståelse får också större plats i skolan.

Här finns också breda satsningar för att unga inte ska hamna i kriminalitet, skärpta straff, bättre befogenheter till socialtjänsten, satsningar på vården med utbyggd primärvård, fast läkarkontakt, nationell strategi för psykisk hälsa och förbättringar för att stärka förlossningsvården samt bättre arbetsmiljö för anställda i vården.. Här finns också en förstärkning på LSS, stärkt skydd för våldsutsatta kvinnor, en ny kurs för energipolitiken och mycket annat.

Sedan kan jag inte sticka under stol med att överenskommelsen även innehåller kompromisser och åtgärder som jag och en hel del andra liberaler ser som problematiska och som strider mot tidigare fattade landsmötesbeslut i mitt parti. Men jag har förtroende för våra liberala riksdagsledamöter och kommande ministrar i deras uppdrag att se till att liberala reformer genomförs i regeringen.