Strategi för kommunalt ägd skog

Måndag 16 september 2024

Måndagen den 16 september hanterades strategin för kommunalt ägd skog i kommunstyrelsen, ett viktigt beslut för Sigtunas framtida miljö och hållbarhet. Liberalerna deltog aktivt i diskussionerna och lade fram några centrala synpunkter för att säkerställa att strategin är långsiktigt hållbar och tar hänsyn till både miljö och medborgarnas intressen. Vi tillsammans med övriga oppositionen fick igenom att ärendet återremitterades så att tjänstemännen kan utveckla strategin och göra den mer skarp och tydlig.

Hållbar förvaltning av kommunens skogar

Skogen är en viktig resurs som måste förvaltas ansvarsfullt för framtida generationer. Liberalerna betonade att det är avgörande att kommunens skogsskötsel prioriterar ekologisk hållbarhet och biologisk mångfald.

• Biologisk mångfald: För att säkra den långsiktiga hälsan hos våra skogar är det viktigt att värna om den biologiska mångfalden och skydda livsmiljöer för hotade arter.
  • Ekologisk balans: Vi måste undvika intensiva skogsbruk som riskerar att förstöra markens ekosystem. Liberalerna vill se en skogsskötsel som är varsam och där miljöperspektivet är centralt i varje beslut.

Bevarande av rekreationsområden

En annan viktig aspekt som Liberalerna lyfte fram är vikten av tillgängliga rekreationsområden. De tätortsnära skogarna i kommunen är en ovärderlig resurs för invånarnas välmående och hälsa.

• Friluftsliv: Genom att bevara tillgången till rekreationsområden skapar vi förutsättningar för ett rikt friluftsliv, där människor kan promenera och vistas i naturen.
  • Tillgänglighet för alla: Liberalerna anser att skogsområdena bör vara tillgängliga för alla invånare, oavsett ålder eller funktionsnedsättning. Därför måste infrastrukturen i och kring dessa områden anpassas så att de blir lättillgängliga för fler.

Skogen som del av den gröna omställningen

Liberalerna betonade också vikten av att se skogen som en del av kommunens gröna omställning. Genom att använda skogarna för att öka kolbindningen och främja lokal produktion av förnyelsebar energi kan kommunen ta viktiga steg mot ett klimatneutralt samhälle.

• Klimatneutralitet: Sigtuna kommun måste leda vägen i klimatarbetet genom att nyttja skogarnas potential för kolinlagring och som koldioxidupptag.
  • Förnybar energi: Skogarna kan även spela en roll i produktionen av bioenergi, vilket kan bidra till att minska beroendet av fossila bränslen.

Demokratiskt inflytande och transparens

Slutligen är det viktigt att beslut om skogen fattas i dialog med kommunens invånare. Liberalerna förespråkar öppenhet och medborgardialog när det gäller viktiga frågor som påverkar allmänna tillgångar.

• Medborgardialog: Vi vill att kommuninvånarna ska ha möjlighet att påverka och vara delaktiga i beslut som rör deras närområden och vardagsmiljö.
  • Transparens i beslut: Liberalerna arbetar för en öppen process där allmänheten får insyn i hur skogarna förvaltas och används.

Genom dessa punkter vill Liberalerna i Sigtuna skapa en långsiktig, hållbar och rättvis skogsförvaltning som gynnar både dagens och framtidens invånare.

Läs hela vårt yttrande här