Slutreplik: ””En ekonomi i balans med fokus på skola, vård, omsorg, trygghet och integration.””

Tisdag 19 september 2023

Vår gruppledare Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden, svarar tillsammans med Mattias Askerson (M), Utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande, på Socialdemokraternas replik angående deras felaktiga påstående att vi skulle föreslå nedskärningar på skolan. Läs slutrepliken i Märsta.nu
Kommunledningens prioriteringar ser ut som de gjort senaste mandatperioden, även inför kommande årens ekonomiskt tuffa läge
En ekonomi i balans med fokus på skola, vård, omsorg, trygghet och integration.

Socialdemokraterna förstår uppenbarligen inte budgetprocessen

Socialdemokraterna skriver i sin replik att kommunledningen undviker siffrorna, men det verkar i själva verket som att de själva inte förstår hur en budgetprocess fungerar.

Låt oss därför klargöra några saker. Sedan vi i kommunledningen lade fram vår första budget 2018 har förskola och grundskola tillförts drygt 240 miljoner kronor. Varje enskilt år har mer pengar lagts på våra barn och unga.

Vi har bland annat infört sociala team på varje kommunal skola, infört en ny modell för barn i behov av särskilt stöd, satsat mer på skolbibliotek, läsning och språkutveckling och även förstärkt organisationen för barn- och elevhälsa.

Dessutom har vi gjort den största satsningen någonsin i kommunens historia på nya skollokaler och pedagogiska miljöer och på så sätt kunna göra oss av med många av våra tidigare paviljongslösningar. Det är verklighet, tack vare ordning och reda i kommunens ekonomi. Det kan vi skatta oss lyckliga för nu! Med socialdemokraternas politik hade vi behövt sparka både lärare, undersköterskor och förskollärare när bistrare ekonomiska tider kommer.

Socialdemokraterna verkar dessutom ha glömt bort hur en budgetprocess ser ut. Det underlag som såväl kommunledningen som oppositionen har tillgång till är förvaltningens underlag inför det arbete som nu inleds för budgeten 2024. Att som Socialdemokraterna påstå att kommunledningen har beslutat om ”nedskärningar på 34 miljoner kronor” stämmer inte, det är helt enkelt ren lögn.

Kommunledningens budget för 2024 är inte färdig. Faktorer som beror av regeringens budget är fortfarande inte klarlagda och som ansvarstagande företrädare kommer vi inte presentera en budget förrän förutsättningarna är tydliga, vilket kommer ske i början av november. Den budget som vi då lägger fram kommer ge de som, istället för att luras av Socialdemokraternas lögner, en möjlighet att själva läsa hur kommunledningens prioriteringar ser ut inför kommande år. Det kommer fortsatt vara det som kommunledningen har prioriterat hittills. En ekonomi i balans med fokus på skola, vård, omsorg, trygghet och integration.

Mattias Askerson (M)
Utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande