Sigtuna kommun vill ha fristående specialskola för barn i behov av särskilt stöd
Tisdag 22 mars 2016
Barn- och ungdomsnämnden ställer sig positiv till en nyetablering av en fristående specialskola för elever i behov av särskilt stöd.
Såväl barn- och ungdomsförvaltningen som barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna kommun menar att en specialskola kan komplettera och berika kommunen, att alla krafter är välkomna för att bidra till skolutvecklingen. Detta yttrande har skickats till skolinspektionen, som är den instans som godkänner etableringar av fristående grundskolor.
– Det skulle vara väldigt bra med en kvalificerad specialskola i Sigtuna kommun. Vår syn är att det skulle vara ett bra komplement för elever i behov av särskilt stöd som skulle gynnas av den kompetens och stödinsatser som en sådan skola kan erbjuda i en mindre grupp och högre vuxentäthet. En högre grad av pedagogisk mångfald skapar mervärden, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
– Vår ambition är att kunna erbjuda en utbildning som svarar på varje barn och elevs behov, utan att de behöver lämna kommunens skolor. Idag har vi elever som går på specialskolor i andra kommuner, det skulle vara bra om de istället kunde vara kvar på hemmaplan. Förutom att vi tror att det skulle vara bra för elever i behov av särskilt stöd skulle en specialskola i kommunen även innebära minskade kostnader i form av skolskjuts och andra avgifter, säger Lars Andersson (S), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.
Skolverket har kartlagt de skolor som enbart tar emot elever i behov av särskilt stöd. Skolorna riktar sig ofta till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och autismspektrumtillstånd. Läsåret 2013/2014 fanns 68 stycken sådana skolor i 35 av landets 290 kommuner. Möjligheten att välja dessa skolor varierar stort, beroende på vart i landet den sökande bor. En anledning är den nuvarande tolkningen av skollagen enligt vilken det endast är fristående skolor som får begränsa antagningen.