Sigtuna Kommun Mål o Budget 2020 – Ekonomi i balans och satsningar på skola och kärnverksamheterna

Tisdag 11 juni 2019

Igår den 10 juni 2019 fattade kommunstyrelsen i Sigtuna kommun beslut om förslag till mål och budget för 2020 (MoB). Sedan Alliansgruppen ( C, KD, L, M, SfS) tog över styret av Sigtuna kommun har ett stort underskott vänts till ett överskott på 50 miljoner kronor. Kommunen uppnår därmed i princip det 2%-iga överskottsmål som Sveriges kommuner och landsting (SKL) rekommenderar alla kommuner att nå.

Det systematiska arbetet för att få en svag ekonomi i balans samt öka effektivitet och kvalitet i våra verksamheter, börjar nu visa resultat. Vi kan även se kraftigt förbättrade skolresultat och att kommuninvånarnas upplevda trygghet ökar.

Att vi på bara ett par år har vänt ett underskott på nästan 30 miljoner kronor (2017) till ett överskott på 50 miljoner ger oss en ekonomi i balans och möjligheten att fortsätta satsa på kommunens kärnverksamheter. Vi fortsätter också satsningarna på ökad trygghet, näringslivslyft och besöksnäring.

Totalt närmare 120 miljoner kronor tillskjuts kommunens kärnverksamheter. Till exempel:

• + 49 miljoner kr till förskola och skola
  • + 26 miljoner kr till äldreomsorgen
  • + 10 miljoner mkr till utbildning och arbetsmarknad
  • + 9,5 miljoner kr till individ- och familjeomsorgen

Kommunen har lagstadgat ansvar att tillhandahålla välfärdstjänster till invånarna. Det innebär dock inte att kommunen själv måste utföra dessa tjänster. I hela landet ser vi ökad uppblandning där kommunen levererar vissa delar och fristående aktörer levererar andra. Bland våra grannkommuner finns många goda exempel där kvaliteten ökat och kostnaderna minskat i och med denna uppblandning. Sigtuna kommun går nu samma väg där vi till att börja med låter fristående aktörer ta över stora delar av hemtjänsten. Förflyttningen från en förvaltningsorganisation till en serviceorganisation har också fortsatt stort fokus.

– Det är glädjande att vi kan göra så stora satsningar efter flera år med underskott, men vi har långt kvar innan vi kan sägas leverera maximal nytta för skattebetalarnas pengar och kommer därför fortsätta med ett målmedvetet arbete och tuffa prioriteringar även under kommande år, säger Alliansgruppledarna i ett gemensamt uttalande.

– Sigtuna har en enorm potential att bli en av de mest attraktiva kommunerna i landet att bo, leva och verka i och där alla invånare ska kunna känna stolthet över att bo. Vi är på god väg mot det långsiktiga målet där  Sigtuna kommun ska vara bland Sveriges 50 bästa kommuner inom samtliga våra verksamheter, avslutar gruppledarna gemensamt.

Pernilla BergqvistPernilla Bergqvist, (L) , Ordförande i Barn och Ungdomsnämnden som tillförs 49 miljoner kr i budgeten för 2020