Sigtuna kommun jobbar mot målen i Agenda 2030

Insändare

Tisdag 8 mars 2022

Pernilla Bergqvist skriver tillsammans med Centerpartiet i Sigtunas gruppledare Gil Brodin i Mitt i Sigtuna nummer 9 5-11 mars 2022 om kommunens våldsförebyggande arbete i skolan och hur det korrelerar med kommunens arbete kring Agenda 2030.

VÅLDSPREVENTION. Det är viktigt att kraftsamla mot våldet!

Det är viktigt att kraftsamla mot våldet!
För ett par veckor sedan kunde vi läsa om en hel skolklass i Västerås som under hot rånades på sina datorer av maskerade gärningsmän. Det är helt oacceptabelt!
I den styrande majoriteten bestämde vi oss tidigt för att motverka våld och kriminalitet på alla plan där det är möjligt. Vi vill ha en fredlig och demokratisk kommun där människor känner sig trygga.
Vi har inlett den största trygghetssatsningen någonsin i kommunens historia och när det gäller grundskolan så har vi på några skolor startat upp projekt kring förebyggande arbete i våldsprevention. Vi har även en utbildning som tagits fram för händelser som till exempel skolskjutningar eller andra offentliga allvarliga händelser.
Att rädda människors liv och hälsa vid pågående dödligt våld i publik miljö måste vi samordna kring, så att all våran personal har en gemensam inriktning och utbildning. Vi tror att det är viktigt att införa kontinuerliga utbildningar som förbereder personalen praktiskt och psykologiskt om det värsta skulle hända. Vi tror att skarpa förslag och åtgärder samt förebyggande insatser är en del av lösningen.
Agenda 2030 Mål 16: Våld raserar grunden för samhällets ekonomiska, miljömässiga och sociala utveckling, och de länder som är drabbade av krig är de länder som har svårast för att lyfta sin befolkning ur fattigdom. Mål 16 betonar därför vikten av att skapa fredliga samhällen, där människor ska kunna leva i frihet från våld och lidande.
Pernilla Bergqvist, ordförande i barn- och ungdomsnämnden
Gil Brodin, ordförande i Agenda 2030-utskottet