Sigtuna kommun – en förebild i ny skolrapport

Fredag 18 februari 2022

Sigtuna kommun lyfts som gott exempel i en ny rapport om grundskolan som presenterades av Sveriges kommuner och regioner (SKR) i dag, fredag 18 februari. Rapporten handlar om hur undervisning kan bedrivas kostnadseffektivt och samtidigt hålla hög kvalitet.

I rankingen över samtliga skolkommuner i Sverige som Sveriges kommuner och regioner (SKR) gjort, har Sigtuna kommun höjt sig rejält sedan 2015 och har de senaste åren varit en av de allra främsta i landet sett till meritpoäng och andel elever som klarat kunskapskraven när de går ur åk 9.[1]

I en ny rapport från SKR uppmärksammas Sigtuna kommun för den utvecklingsresa som gjorts inom grundskolan och lyfts som ett gott exempel på att det går att bedriva bra verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt.
Kostnaden per elev och år i Sigtuna kommun är bara marginellt högre än rikssnittet.[2]

Så, vad är framgångsformeln?

– Att vi gör det tillsammans, då går det att göra skillnad. Vi har under många år byggt upp en kultur mellan politik, förvaltning och medarbetare som präglas av dialog, förtroende och tillit. Här finns ett jättebra samarbete, ömsesidig respekt och bra strukturer när det gäller mål, styrning och uppdrag. Utifrån detta hjälper vi varandra att nå visionen att bli en av Sveriges bästa skolkommun, berättar Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Ingela Hamlin, förvaltningschef barn- och ungdomsförvaltningen, menar att det är det som gör att arbetet blir så effektivt, att de politiska satsningarna som görs ligger i linje med behov som identifierats i kvalitetsarbetet. Hon säger:

– Vi har ett starkt utvecklingsfokus där många känner att de vill vara med och bidra. Vårt uppdrag och vårt mål är att alla elever ska klara skolan, och det går som en röd tråd från politik till klassrummen.

Hösten 2021 togs en plan fram för hur likvärdigheten bland kommunens skolor skulle förbättras. Skolorna får själva skriva handlingsplaner, vad de vill göra och även resurssätta planerna. Att pengarna hamnar rätt är viktigt för att förbättra effektiviteten.

Ingela Hamlin säger att en annan framgångsfaktor är ledarskapet, där tydliga mål och prioriteringsområden samt täta uppföljningar och ett tillåtande klimat skapat trygghet och engagemang.

– För att kunna sätta in rätt resurser måste vi först vara medvetna och förstå varför det ser ut som det gör. Vi har hela tiden en levande dialog där det är okej att lyfta bekymmer och utifrån det få stöd, att prata om det som är tufft och det man brottas med, säger Ingela Hamlin.

Pernilla Bergqvist (L), ordförande barn- och ungdomsnämnden fyller i:

– Ett utvecklingsområde har exempelvis varit studiero och trygghet. De sociala team som testades på några få skolor visade sig till exempel ge mycket goda resultat så det har vi valt att satsa på i alla skolor nu, säger hon.

Läs pressmeddelande här

[1] Skolverket har gjort en sorts viktning för att kunna jämföra Sveriges alla kommuner på lika villkor. Hänsyn har därför tagits till följande: behov av ekonomiskt bistånd, nyinvandrade elever, föräldrars utbildningsnivå, andel elever med okänd bakgrund samt kön.

[2] Rikssnittet bland landets kommuner på vad undervisning kostar per år och elev är cirka 67 500 kronor och i Sigtuna kommun är summan omkring 69 000 kronor.