Så ska Sigtuna kommun minska matsvinnet på skolorna

Onsdag 20 januari 2016

Mat för omkring 1,1 miljoner kronor kastas varje år på Sigtuna kommuns förskolor och grundskolor. Nu utlyser kommunen en tävling för att få bukt med matsvinnet.
– All skolmat som slängs i kommunens skolor är varken bra för miljön, ekonomin eller arbetet för en hållbar framtid, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Omkring 60 000 kg mat hamnar i skolbespisningarnas sopor varje år. Detta vill Sigtuna kommun göra något åt. I barn- och ungdomsförvaltningens verksamhetsplan för 2016 står att matsvinnet ska minska med 25 procent.
– För att skapa extra mycket engagemang har vi valt att utlysa en tävling med prispengar. Det finns skolor i Sverige som lyckats att minska matsvinnet med 37 procent. Hur mycket kommer den förskola och skola som vinner i Sigtuna kommun klara? Vi ser fram emot att följa utvecklingen, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande respektive vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

En prischeck på 20 000 kronor vardera kommer att delas ut till den förskola respektive grundskola som bäst tar sig an utmaningen.

– De som vinner kommer ju kunna göra något extra, som en kul utflykt eller något sådant, så det kommer nog att bli ett än större fokus på de här frågorna i skolorna nu. I Sigtuna kommun har vi något som vi kallar för pedagogiska måltider. Det innebär att den personal som väljer att äta lunch i skolbespisningen har ett pedagogiskt uppdrag även under måltiden. Då blir det naturligt att prata, påminna och påverka, säger Fredrik Casparsson, verksamhetschef i barn- och ungdomsförvaltningen.