Regionalt nätverk träffades inför införandet av barnkonventionen.

Onsdag 13 mars 2019

Regionalt nätverk om Barnkonventionen
Bild: Elisabeth Dahlin, barnombudsman

Barnkonventionen blir svensk lag nästa år. Vi måste bli bättre på att täppa till luckor i svensk lagstiftning så att rätten till skydd mot våld, rätten till delaktighet och bedömningar av barnets bästa utvecklas och blir bättre, särskilt viktigt för barn i utsatta situationer. Tema i årsrapporten till regeringen är den sociala barnavården.

Igår tisdag den 13 mars hade vi möte i regionala nätverket för barn och ungas rättigheter. Vi fick bland annat lyssna på Barnombudsman Elisabeth Dahlin, Sveriges barnrättsmyndighet.

Vi i nätverket lär oss mer om hur barnkonventionen kan implementeras, får ökad kunskap och inspireras av goda exempel på barnrättsarbete runt om i våra kommuner.

Ett tips till alla medarbetare i förskola och skola är barnombudmannens webbplats Mina Rättigheter. Här finns gratis lektionsmaterial anpassad för pedagoger att lära ut om barnkonventionen:

Sigtuna kommun antog februari 2018 en handlingsplan för att stärka barn och ungas rättigheter inför införandet av barnkonventionen 2020. Här kan du läsa mer om den: https://sigtuna.liberalerna.se/sigtuna-kommun-starker-barns-rattigheter/

/ Pernilla Bergqvist, gruppledare för Liberalerna