Invigning av nya Galaxskolan i Märsta

Onsdag 27 januari 2016

I dag, onsdag, 27 januari, är det officiell invigning av Galaxskolan i Märsta.
Elever och personal har dock redan hunnit se goda resultat av att ha fått en alldeles ny skola.
– Vi flyttade ju in den första november så vi har hunnit bo in oss lite och vi märker att såväl arbetsglädje som arbetsro påverkats på ett väldigt bra vis. Det har blivit en lugnare miljö, säger Rose-Marie Höglund, rektor på Galaxskolan.

Galaxskolan är en F-6 skola med 340 elever, fördelat på 14 klasser. Skolan har såväl eget kök som anpassade lokaler för syslöjd, trä- och metallslöjd, bild, musik och idrott. Dessutom har varje klassrum även ett tillhörande grupprum, allrum och på skolgården finns bland annat en bollplan.

– Med nya fina och miljövänliga skolor fortsätter vår resa mot att bli en av de bästa skolkommunerna i Sverige. Vår vision är att barn och unga ska ges de bästa förutsättningarna för att möta framtiden. Det är väldigt glädjande att se hur Galaxskolans gedigna arbete med skolutveckling, trygghet och delaktighet får extra skjuts framåt i nya fina lokaler, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Rose-Marie Höglund, rektor:
– Vi tycker att det är viktigt att eleverna är med i det demokratiska arbetet. Nu när vi är under ett och samma tak är det viktigt att bygga den nya kulturen tillsammans. Vi har regelbundna elevrådsmöten som jag håller i och eleverna har faktiskt varit delaktiga i den här byggprocessen. För ungefär två år sedan, innan bygget kom i gång, satt vi i många planeringsmöten och representanter från elevrådet satt med i flera av dem. Eleverna (som då gick på Steningeskolan) fick också till uppgift att rita sin drömskolgård som arkitekterna sedan tog idéer och inspiration från.

Galaxskolan tycker att det är viktigt att det syns att de arbetar efter Sigtunaboxen, där bland annat ”bedömning för lärande” är en av stommarna.
– Det ska synas att vi är en BFL-skola. Vi vill ha våra väggar i korridorerna och grupprummen prydda med elevarbeten för att även de ytorna ska vara lärvänliga, säger Rose-Marie Höglund.