Förstärkning på Framtidens skolbibliotek och källkritik

Insändare

Tisdag 9 februari 2021

Publicerad i Märsta.nu den 9 februari 2021

Den 6 januari 2021 kunde vi i USA se de yttersta konsekvenserna vad omfattande spridning av falska nyheter och bristande källkritik kan få genom stormning av Kapitolium. Under mer än fyra år har den tidigare amerikanske presidenten Donald Trump spridit konspirationsteorier och falska nyheter, som efter hans valförlust i november 2020 intensifierades. Man kan se detta som en attack mot demokratin, som även är satt under press hos oss i Sverige och i andra länder. Det beror bland annat på desinformation och propaganda, våldsbejakande extremism, hot mot journalister och politiker samt lägre valdeltagande. Vi måste ta detta på allvar och även rusta oss här i Sverige och engagera oss ännu mer för demokratin i vårt land och här i Sigtuna kommun.

Inom ramen för vår lokala plan kring Framtidens skolbibliotek har verksamheten kring skolbiblioteken tidigare förstärkts och vi gör nu ytterligare satsningar 2021 på 1 miljon kronor. Det är väl investerade pengar eftersom vi vet att språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Här spelar skolbiblioteken en stor roll för våra elever – både när det gäller att stärka elevernas läsförmåga, som vi vet höjer kunskapsresultaten, och kompetenser i medie-och informationskunnighet. Allt detta behövs för att våra elever ska kunna lyckas i skolan, bli mer bildade och vara aktiva samhällsmedborgare som värnar om det demokratiska samhället. Dessvärre ser vi att läsintresset är betydligt lägre i Sverige än i övriga EU/OECD-länder och jag anser att vi behöver stå på barrikaderna när det gäller dessa frågor. Goda vanor börjar tidigt och därför arbetar även våra förskolor mer med språkutveckling, läsmiljöer och läsningens betydelse. I grundskolan kommer våra skolor bland annat att belysa, knyta ihop och skapa medvetenhet kring olika läsaktiviteter. Ett särskilt fokus ska ligga på medie- och informationskunnighet och då i synnerhet källkritiska förhållningssätt. Vi har nu sett de yttersta konsekvenserna av när falska nyheter och konspirationsteorier sprids och där sanningen är beroende på hur personer känner, inte objektiva fakta och siffror. Därför är vår satsning på Framtidens skolbibliotek oerhört viktig och något som vi även framöver ska fortsätta utveckla och förstärka.

Pernilla Bergqvist, Gruppledare för Liberalerna i Sigtuna kommun & ordförande för barn- och ungdomsnämnden