”En budget för kunskap, trygghet och frihet”

Torsdag 17 juni 2021

Pernilla Bergqvist anförande från kommunfullmäktige den 17 juni 2021 i debatten om Mål och Budget för 2022

Herr ordförande, ledamöter och åhörare

Jag vill börja med att yrka bifall till kommunledningens förslag till mål och budget 2022.

Stort tack till alla i kommunledningsgruppen för ett gott och konstruktivt samarbete. Det har varit en bra och strukturerad budgetprocess och jag känner mig stolt över slutresultatet som är en mycket stor satsning på förskola, skola, omsorg, ökad trygghet,

Vårt förslag till mål och budget är såklart fortfarande påverkad av pandemin och vi har tagit höjd för att bygga stabila ekonomiska skyddsvallar samtidigt som vi förstärker våra kommunala verksamheter med 147 mnkr. Vi kan göra detta eftersom vi arbetat hårt för en förbättrad och stabil ekonomi.

Vi prioriterar förskola och skola med en ramförstärkning på 51,1 mnkr. Här har vi bland annat med satsningar på ökad lärartäthet och fler behöriga lärare, resursenhet till barn i behov av särskilt stöd, förstärkningar på barn- och elevhälsan – så viktigt för att bland annat arbeta för att motverka psykisk ohälsa, förstärkningar till vårt  läslyft inom ramen för Framtidens skolbibliotek och utbyggnad av förskolebibliotek, förstelärare i fritidshemmen, vetenskapligt team, upprustning av skol- och förskolegårdar, växtväggar med mera.  Jag kommer prata mer om förskola och skola under blocket för barn- och ungdomsnämnden.

Vi prioriterar vårt stora arbetsmarknadspaket för att motverka den ökande arbetslösheten. Vårt fokus är att erbjuda möjligheter till omställning, vidareutbildning och jobbcoachning. Vi fortsätter även arbetet med Näringslivslyftet för att stärka företagsklimatet.

Vi prioriterar tryggheten och fortsätter med vårt omfattande trygghetspaket i kommunen. Under 2022 får trygghetsenheten en resurstillskott och vi gör ytterligare satsningar i Trygga och Snygga Sigtuna kommun med bland annat åtgärder i våra fysiska miljöer.

Vi prioriterar våra äldre och personer med funktionsnedsättning med förstärkningar på särskilt boende och utökade platser på daglig verksamhet. Vi kommer att lansera en äldreomsorgsplan samt påbörja satsningen om heltid som norm.

Vi prioriterar Agenda 2030 och FN:s mål för hållbar utveckling och har redan kommit igång med et utskott för att stärka kommunens arbete kring social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Vi prioriterar ett samhällsbyggnadslyft för att med sociala åtgärder och bostadspolitiska åtgärder motverka segregation och på så sätt bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. Här ligger den djupgående analysen av sociala kompassen som grund. Särskilda uppdrag finns även för att utveckla öppenvården och ett aktivt arbete på våra skolor för att motverka utanförskap, missbruk och kriminalitet och ett avhopparprogram. Arbetet fortsätter också för att motverka våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck.

Vi prioriterar satsningar på verksamhet för personer med funktionsnedsättning, ökat fokus på folkhälsoarbetet med Sportis, Generation Pep eller liknande och fritidsbank. Dessutom ser jag ser verkligen fram emot vårt kommande kultur- och aktivitetscentrum i Valsta.

Boktips till sommaren(2021):

Till Socialdemokraterna vill jag rekommendera Ishiguros bok Begravd Jätte som handlar mycket om minnet. Dimman har här tagit konkret form och täcker England och gör att folk glömmer, både saker som utspelat sig för länge sedan men också saker i närtid.

Till Vänsterpartiet: Vilhelminas ekonomirapporter – hur det går när man inte tar hand om ekonomin och måste låna pengar för att betala ut löner till kommunanställda. En skräckhistoria.

Till Miljöpartiet: Binas historia – en psykologisk thriller som kretsar kring en global miljökatastrof men kryllar också av personliga skildringar, En hel del kring Handpollinering av fruktträd.

SD har som vanligt inte kommit med en egen budget så här skulle väl en bok om konsten att skriva en budget komma väl till plats.

Läs hela Mål och budget 2022 här