Balans och långsiktighet i bostadsbyggandet

Programmet för Bostadsbyggande för Sigtuna

Onsdag 16 december 2020

Balans i upplåtelseformerna och hållbar helhetssyn ska ligga till grund för Sigtuna kommuns framtida bostadspolitik. I det nya programmet för bostadsbyggande redovisas övergripande mål, vägledande riktlinjer samt hur kommunen ska verka för en bostadsförsörjning för olika målgrupper. Bebyggelse ska planeras med tanke på att skapa et gott socialt liv med hög trygghetsfaktor och för att motverka segregation. Byggande ska ske på kommunens villkor och förutsättningar och utifrån ett klimatsmart byggande i främst kollektivtrafiknära lägen. Varje del av kommunen ska få växa och utvecklas efter sina förutsättningar, sin karaktär och i sin egen takt. Programmet understryker även vikten att staten och regionen gör nödvändiga investeringar i kollektivtrafik och väginfrastruktur.

Under lång tid har bostadsbyggandet i Sigtuna kommun fokuserat på flerbostadshus och främst hyresrätter i vissa kommundelar, som under senare år orsakat stora påfrestningar på den kommunala ekonomin. I kommundelarna med störst socioekonomiska utmaningar spelar bostadspolitiken en mycket viktig roll. Genom att återställa balansen mellan olika upplåtelseformer kan vi skapa mer integrerade och mångsidiga bostadsområden

–          Kommunens bostadsbyggande ska grundas på en långsiktigt hållbar helhetssyn. Vi ska ha en balanserad takt i byggandet och planeras utifrån ett klimatsmart tänkande och med tanke på att skapa livskvalitet med hög trygghetsfaktor och minskad segregation.

–          Vi vill bygga en levande blandstad där våra invånare kan leva ett gott och tryggt liv och har nära till grönområden och infrastruktur. Enfamiljshus, bostadsrätter och hyresrätter har alla sin plats i ett välfungerande samhälle, men vi behöver nu prioritera småhus och bostadsrätter för att få en bättre balans i bostadsbeståndet. Idag har vi en alldeles för stor andel hyresrätter.

–          Vi ska sträva efter förtätning och stadsmässighet och utveckla den levande landsbygden med fler boendeformer samt bevara de kulturhistoriskt värdefulla delarna i kommunen. Detta kräver att staten och regionen också gör de nödvändiga och i vissa fall redan utlovade investeringarna i kollektivtrafiken och väginfrastrukturen.

Pernilla Bergqvist, gruppledare för Liberalerna i Sigtuna kommun

Beslutet tas ikväll på kommunfullmäktige se det live här

Läs förslag som sin helhet här

Märsta.nu skriver om det