Årets pedagoger 2023

Tisdag 20 juni 2023

Ara Osman Mohammed, Tingvallaskolan med Pernilla Bergqvist (L), ordförande barn- och ungdomsnämnden

Årets mest framstående pedagoger för 2023 har nu utsetts. Den 19 juni markerade dagen då den sista hedersutmärkelsen för Årets pedagog för 2023 delades ut. Sex individuella pedagoger och två pedagogiska team har fått denna prestigefyllda utmärkelse för sina extraordinära prestationer.

Kommunen strävar varje år efter att lyfta fram och belöna de pedagoger som uppvisar enastående skicklighet och innovation inom sitt område. Priset betonar de pedagoger som tjänar som inspirerande förebilder inom sina specialområden och som kontinuerligt strävar efter att vidareutveckla och innovera i sitt pedagogiska arbete. Alla har möjlighet att nominera för dessa priser, vilket resulterade i en fantastisk respons från studenter och föräldrar i år. De tog tillfället i akt att hedra de pedagoger som har haft störst inverkan på dem.

Detta år var inget undantag då vi mottog ett överväldigande antal nomineringar. Utmärkelserna visar på den djupa uppskattning och beundran som finns för våra dedikerade pedagoger. Enligt de berörda motiveringarna har årets pedagoger utmärkt sig genom att:

• vara lyhörda och uppmuntra eleverna att bidra med egna initiativ och feedback på undervisningen

• på ett innovativt sätt göra demokratiska principer begripliga och tillämpliga för barn

• arbeta hårt för att varje elev ska uppnå sina studiemål och bli redo att delta i samhället

• skapa en miljö av säkerhet och förtroende genom sitt sätt att bemöta elever och föräldrar.

Vi vill säga ett stort grattis och ge ett erkännande för det utmärkta arbete som utförts. De mottagare som hedrats med priset:

”Årets Pedagog 2023” inkluderar Stefan Malmström från Arlandagymnasiet, Arbetslaget Humlan från Edda förskola, Lärarteamet på Arlanda komvux SFI och SVA, Ara Osman Mohammed från Tingvallaskolan, Niklas Lönnqvist från Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket, Sofia Kousi från Galaxskolan, Sheida Delgoshaei från Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket och Eva Söderberg från Tils förskola.

Vi har även i år fått in många nomineringar med stor bredd mellan skolorna, vilket vi tycker är jätteroligt. Våra elever får dagligen träffa många skickliga lärare och pedagoger som jobbar i vår kommun, personer som betyder mycket för barns och ungdomars lärande, trygghet och utveckling. Därför är det otroligt roligt att få dela ut Årets pedagog till personer som är viktiga vuxna i våra elevers liv.

Pernilla Bergqvist, barn- och ungdomsnämndens ordförande

Läs mer på kommunens hemsida

Märsta.nu uppmärksammar

Tidigare år uppmärksammade 2019  och 2018